Söndagsfika


Har ni lust att ta en fika..?!
Saknar ni inspiration till något gott att ha till kaffet...?!





Här kommer ett tips till er, fast jag kan inte säga med mina
egna smaklökar att det är gott utan jag har fått förlita mig på
min familjs goda smak.
De tyckte att det var jättegott !

Även om jag själv ska undvika dessa godsaker så har jag
ju lite svårt att avstå från att baka. Älskar ju att baka !!
Fick ett litet ryck alldeles nyss och snodde ihop dessa muffins.


Blåbärsmuffins med crumble





Grundrecept på muffins:

100 g smör
2 dl mjölk
Skal av 1 citron
2 ägg
1 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt

1. Sätt ugnen på 200 gr.
2. Smält smöret och tillsätt mjölk och rivet citronskal.
3. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och pösigt.
4. Rör ner den ljumma vätskan.
5. Blanda vetemjöl, bakpulver, salt och vänd ner det i smeten.
6. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna
till 2/3 med smet.
7. Grädda i mitten av ugnen i ca 15 minuter.
Prova med en sticka, den ska inte vara kladdig.


Blåbärsmuffins med crumble

En sats muffinssmet

Fyllning:

3 dl färska blåbär eller frysta

1. Gör muffinssmeten enligt grundreceptet.
2. Placera ut pappersformar i muffinsplåt och varva
smeten med blåbären tills formarna är fyllda till 2/3.
Lämna några blåbär till garnering.


Crumble

75 g kallt smör
2 dl havregryn
1 dl vetemjöl
1/2 dl strösocker

1. Tärna smöret och nyp ihop med havregryn, vetemjöl och
strösocker i en bunke.
2. Strö lite crumble på toppen och garnera med några blåbär
på varje muffins.
3. Grädda i mitten av ugnen i ca 20 minuter.


De är som muffins och smulpaj i kombination.
Jag serverade vaniljglass till, men det skulle ha
gått lika bra med vaniljsås.

Receptet hämtade jag från min mysiga bakbok som heter
"a piece of cake - med Leila Lindholm"
Jag förändrade det dock genom att minska sockerhalten
både i grundreceptet och på crumblen.
Det som står angivet här var precis det som jag använde mig utav.


Hoppas fikat kommer att smaka bra !!


Vad gör ni en dag som den här...?!
Ha en fortsatt trevlig söndag !!

Tjingeling / Druvan





Kommentarer
Postat av: Farmor på stan

Yum so gut es aussient Mussen Wochen Kram



Oma en der Stadt


2009-02-08 @ 16:39:34

Postat av: Bir

Det där ser jättegott ut, men Simon och hans kompis har just bakat en jättegod kladdkaka, så Crumble muffins får vi testa en annan dag.


2009-02-08 @ 19:53:48

Postat av: Linda

Mmmmmm, det där såg riktigt gott ut, får se om jag vågar testa ngn gång. Förstår inte hur du kan baka utan att smaka!? Kram från ett snöigt Norrköping.


2009-02-08 @ 21:40:41

Postat av: Farmor på stan

Var i skogen idag för att plocka blåbär till muffins men de hade inte kommit än. Ni är lyckliga ni som bor i tyskland så ni kan plocka bär. Men det kommer väl snart hit oxå. Kram



Oma in der Stadt


2009-02-09 @ 18:13:49

Postat av: Ritva

Här var det lugnt idag. Jag själv är hemma med ett barn som HOSTAR och ett annat som har migrän. Stackarna.

Hittils har dagen bestått av tvättplockning, riktig (!) strykning och lite spel med det vakna barnet.

Receptet ser gått ut.Jag kanske ska testa någon dag.


2009-02-10 @ 09:54:09

Postat av: Marianne

Här var det långsöndag...


2009-02-10 @ 17:32:35

Postat av: Bir

Ja, en jäääätte lååååååång söndag. Hos oss i Sverige har det blivit tisdag. Jag sitter och planerar för en tysklands resa till Würselen. Robin är väldigt sugen på att prova sitt körkort på autobahn.


2009-02-10 @ 22:41:37

Postat av: Vindruvan

Hos mig är det onsdag och jag fattar ingenting, hur kan söndag bli onsdag utan att man nästan märker det ??!!


2009-02-11 @ 08:45:05


Skriv gärna något !

Vad kallas du för ?
Vill du vara ihågkommen ?

Lämna gärna din E-postadress ! (Jag håller den hemlig)


Har du en Blogg ?


Här kan du skriva vad du tycker och tänker !

Trackback
RSS 2.0