Soppa till lunch


Go´kväll allihopa !!

Sitter med datorn i knä´t och lyssnar just nu till melodifestivalen samtidigt.
Vill ju inte missa låtarna och vem som går vidare, men jag vet inte, här kommer lite
klagan från mig......gillar inte riktigt det här spektaklet i år.....jag undrar då
börjar jag bli för gammal eller vari ligger felet ???
Antar att Petra Mede fortfarande stör mig en hel del.....
Vad tycker DU om melodifestivalen i år...?!


Focus på något annat istället....orkar inte klaga mer.....blir lätt surbulle då
och det kan vi vara utan......näeee, matfocus är bättre.
Tänkte passa på att dela med mig av ett gott lunchtips.
Till lunch idag gjorde jag en jättegod soppa som är värd att
göras fler gånger.





Den var inte bara jättegod utan den är garanterat bra i förkylningstider.

Ledsen att jag inte har någon bild på soppan, men det räcker väl med receptet...?!

Thailändsk spenatsoppa

2 1/2 cm färsk ingefära, skalad och finhackad
4 vitlöksklyftor, pressade
1 tsk thailändsk currypasta
500 g färsk eller tinad fryst spenat
12 dl grönsaksbuljong av tärning
1 dl kokosmjölk
salt och nymald svartpeppar

1. Fräs currypastan med ingefära och vitlök i en kastrull på svag värme.
Lägg i spenaten och tillsätt buljongen. Låt det koka ett par minuter.

2. Finfördela soppan med en mixerstav.
Blanda i kokosmjölken och smaksätt salt och peppar.

3. Hetta upp soppan, men låt den inte koka.

Bra att veta:
Den blev lite blaskig så vill man kan man ju reda av den lite.

Jag serverade ägghalvor och baguette till soppan.

......Mums......mums......

Vill gärna veta......
Lagar du gärna soppa i ditt kök...?!
Har du något favvo-recept...??





/ Druvan





Kommentarer
Postat av: Ritva

Tillbaka från fjällen efter en hård träningsvecka. Det funkerade bra med spåren och pistarna.

Jag tycker att melodifestivalen är trög och programledaren suger (skulle mina tonåringar säga). Lill tösen gillar programmet mest. Du borde sätt henne i backen...

Hos oss kokas aldrig soppa f u när mormor är besök.

Jag har skickat en mail till druvan. Hoppas du får också en skratt som jag.


2009-02-28 @ 21:29:24

Postat av: Tobbe

Ett tips,

Stoppa in lite mettenden i soppan och den blir aennu godare :-)

Hepp


2009-03-02 @ 14:39:07

Postat av: Vindruvan

...men Tobbe-Li...det är väl ingen som fattar vad ditt kära mettenden e´för nå´t.. ;-)


2009-03-02 @ 15:15:56


Skriv gärna något !

Vad kallas du för ?
Vill du vara ihågkommen ?

Lämna gärna din E-postadress ! (Jag håller den hemlig)


Har du en Blogg ?


Här kan du skriva vad du tycker och tänker !

Trackback
RSS 2.0