Viktkarusellen snurrar igen


Jag har sparkat igång viktkarusellen nu igen.

Förra fredagen vägde jag mig lite på skoj för jag tänkte inte börja
direkt med försöket att minska i vikt.
Den här fredagen vägde jag mig igen fortfarande på "skoj" och
tro mig eller inte, men jag hade minskat med 0,3 kg i vikt bara
genom att inte smaska på godis.
Visserligen är det inte en stor minskning, men ändå......
Kändes ju förstås motiverande så då bestämde jag mig
fullt ut att nu kör "vi" racet - jag och mina löss alltså.

Tänker följa Mari´s råd att inte äta snabba kolhydrater så får
vi se om det leder någonvart.
Det gäller bara att hitta på vad jag ska äta och vad min övriga
familj ska äta.
Har du tips att ge mig som hjälp på traven så är jag evigt tacksam.
För äta bör man annars dör man !!!






Tror ni på mig ????
Jag tror på mig i allafall och det är ju viktigt och en förutsättning
för att jag ska lyckas.


Tjing tjingeling från en
mullig liten Druva....hehehe....




Kommentarer
Postat av: Marianne

Bra idé Pia. Snabba kolhydrater triggar igång blodsockret som triggar igång insulinet som är fettbildande. Lite förenklat alltså. Sök på GI-recept så får du upp massa olika tips.

Hela familjen kan äta samma mat. Det är ju också bra för de övriga att minska på snabba kolhydrater. Vill dom ha potatis, pasta, ris så kan dom ta det som tillbehör medan du tar en bönsallad till. Låt också bli rotsaker men frossa i broccoli, blomkål, vitkål m.m. Kan du inte låta bli bröd så försök åtminstone att minska ner på det och undvik vitt bröd.Bra frukost är naturell youghurt med lite hallon. Äggröra med skinka eller några skivor bacon. Keso och lite makrill eller sardiner.

Gör ett test: Vispa lite grädde utan socker och vispa lika mycket med socker. Ät men kanske inte samtidigt. Du ska få se att den osötade grädden får dig att bli mättad fortare än den sötade som får dig att vilja ha mer. Säkert därför livsmedelsindustrin tillsätter socker i så gott som allt.





Du har väl kvar mitt Aftonbladet lösord. Logga in där så får du massor av tips.


2009-01-17 @ 17:47:51

Postat av: Marianne

PS på hemsidan www.dietshop.se kan du läsa och lära om GI-mat. Klickar du på länken familj så får du upp bra recept.


2009-01-17 @ 17:51:27

Postat av: Vindruvan

åh tack Marianne !!!

Det är precis sådana här bra tips som jag behöver.



Det var länge sedan nu som jag var in på Aftonbladet med ditt lösenord så jag har dessvärre glömt det nu. Vore bra om du skickade det till mig igen via mailen igen, Tack på förhand.



Kramis Druvan


2009-01-17 @ 22:12:44


Skriv gärna något !

Vad kallas du för ?
Vill du vara ihågkommen ?

Lämna gärna din E-postadress ! (Jag håller den hemlig)


Har du en Blogg ?


Här kan du skriva vad du tycker och tänker !

Trackback
RSS 2.0