Inget positivt....



Ut med språket !!!

Jaaa, jag vet att mitt problem är inte bara värmen som gör att
jag inte bloggar så ofta för tillfället, vissa av er har redan
fattat att det belastar mig jättemycket det här med blodtrycket.
Kan liksom inte förmedla någon glädje här på bloggen och då
har jag hellre låtit bli att försöka ens. Men........
det är kanske dags att jag talar om var i utredningen jag
befinner mig just nu och att ni känner till mitt problem.

Till att börja med så har jag skaffat klippkort hos läkaren.
Jag har varit där varje vecka nu sedan det upptäcktes, ibland flera
gånger i samma vecka.
Jag var bland annat dit i fredags och ska dit 2 ggr (!!!!) den här
veckan igen.
Haja att det tär på hela mig !!!!

Nåväl......
Jag har som sagt gjort en mängd olika undersökningar.
Ingen förklaring till varför blodtrycket är som det är, MEN
det som har visat sig det var att man kunde läsa av trycket i ögat
att jag gått omkring med högt blodtryck under en längre tid.

Den 10 juni när läkaren mätte trycket för 111:e gången så ville
han kolla trycket i båda armarna.
Vänster visade 180/100 och höger visade 170/100.
En allvarlig min i hans ansikte sa mer än tusen ord.......
......faaan också satt jag o tänkte.
Därefter kom hans beslut, nääääeee det här börjar bli allvarligt
nu, tyckte han, vi måste börja med blodtryckssänkande medicin.

Dagen efter började jag med min medicin i mindre dos och har
ökat den hela tiden så kroppen hinner vänja sig långsamt.

Det har sedan sett bra ut, kroppen har svarat positivt.
Här är några resultat därefter.
16/6 - 155/95
26/6 - 125/80
3/7   - 140/83

Kände mig positiv i fredags (3/7) när jag var till läkaren eftersom
trycket höll sig på en förhållandevis låg nivå i allafall och han hade
heller inte tänkt höja dosen. Braaaaa !!!!
En parentes från min sida var bara, skulle han kunna skriva ut någon bra
medicin mot rethosta till mig så jag slapp besväras av hostan som var
rätt jobbig mest nattetid.
- Ähhh, hur länge har jag haft rethostan ?????
- Jaaa, ungefär sedan jag började medicinera, svarar jag.
Varpå han får en allvarlig blick i ögonen igen.......jag gillar inte blicken !
Han börjar räkna efter om vi hinner byta medicin innan semestern.....
.....det var alltså en av biverkningarna på den här medicinen.....
Är det en allvarlig biverkning, ställer jag mig frågan eftersom han prompt vill
hinna byta innan semestern ???
.....jamen hallååå.......det funkar ju bra förutom rethostan........shit pommes frites.....
....det här blir inte kul tänker jag.

Jaaaa, så nu är saken sju resor värre.
Tog min nya medicin i lördags och söndags och i söndags eftermiddag blev jag
så jäkla illamående att jag visste varken ut eller in
Försökte vila, dricka vatten, stoppa något nyttigt i magen, sova, vara uppe.....inget hjälpte.....
Fick plötsligt en flash-back som sa.......gör som de gjorde på plasman när jag mådde
så skit dåligt.....ta en dextrosol......det gjorde jag och vips mådde jag bättre igen.
Alltså är min slutsats att blodtrycket landade i källaren med hjälp av medicinen
och kroppen har inte hunnit vänja sig ännu, det kan väl heller inte vara så bra, eller ????
Har fått samma känning idag nu på eftermiddagen och kastade fort som fan i mig en
påse godis.....hehehe.....mmmm....gott !!! Allt för att slippa illamåendet och mycket riktigt
allt är ok nu igen.
Min ekvation går alltså inte ihop.....gör din ??
Jag har ju blivit tillsagd att jag bör gå ner i vikt för att blodtrycket ska kunna bli lägre.
Frågan är då........
HUR FAN SKA JAG KUNNA GÅ NER I VIKT OM JAG TVINGAS KÄKA SÖTT
FÖR ATT ÖVERLEVA ILLAMÅENDET ?????

Jag tror ändå att medicineringen gör verkan.
Hjärtat rusar inte iväg som det kunde göra förut, kroppen har inte flippat ur på sistone,
jag känner mig lite lugnare.....men fortfarande kan belastande tankar och stress
ta kål på mig, så där finns det säkert mycket att arbeta vidare med.
Hur jag får ordning på det.....jaaaa det vet jag ännu inte.....en sak i taget !!

Ni tycker säkert inte att det är en stor grej att haka upp sig på,
det här med blodtrycket, men jag tycker det är för jävligt jobbigt.

Den ena efter den andra försöker även tala om för mig att det
är så vanligt med högt blodtryck, det är så vanligt att folk
medicinerar mot det så det är ingen fara.
MEN jag är jag och jag VILL INTE ha det problemet också,
jag tycker att jag redan får utstå alldeles för mycket med min
onda rygg, det räcker, och JAG VILL DESSUTOM INTE MEDICINERA.
Ska det va´så svårt att förstå ????

Nu är det som det är och jag måste lära mig att acceptera det hela, jag vet.
Att gilla läget helt enkelt, som det så coolt heter.

Det blev inget positivt skrivet i det här inlägget, men det känns skönt
att jag har kunnat sätta ord på skiten.
Ni vet,
jag vet att ni vet och jag kan gå vidare och gilla läget som sagt.



Dagens tänkvärda:

Det är viktigt att sätta ord på våra känslor.
Berätta idag för din familj och dina vänner hur mycket du älskar dem.



Det som är positivt är
att jag gärna delar min kärlek med er därute i cyberrymden

Kramisar från eran alldeles egna Druva (söt till tusen )
I Love U all sooooo much !!!!






Kommentarer
Postat av: Farmor på stan

Hej Druvan deppa inte ner dej Jag har ätit piller mot blodtrycket i 35 år och det går jättebra. Tur att det finns piller mot det. Pia krya på dej så ses vi i sommar. Tusen kramisar från svärmor.


URL: http:///
2009-07-06 @ 19:23:12

Postat av: Bir

Det fixar sig säkert snart, det där med blodtrycket m.m. Här är det ÖSREGN i dag efter två veckors underbart sommarväder. Jag och din storebror har varit på en mysig semesterresa i Skåne och Blekinge. Idag packar barna och jag inför nästa tripp, vi åker till Karlstad i morgon. Hoppas vi ses om ett par veckor.


2009-07-06 @ 21:28:15

Postat av: Marianne

Jag tycker ändå det låter som om du håller humöret uppe. Bra att du hellre försöker komma till rätta med blodtrycket än medicinera. Mitt blodtryck blev ju normalt igen när min sömnapné upptäcktes och behandlades.

När vi träffas i sommar ska du få ett formulär av mig som hjälper dig att arbeta med stressen som jag arbetat med under min tid på Stressrehab på Danderyds sjukhus. Det har hjälpt mig mycket. Idag behöver jag inte ta fram formuläret utan bara tänka på det så sjunker axlarna igen och suset i hjärnan upphör.

Trots att jag just nu är indragen i en konflikt med min arbetsgivare som kunde ha sänkt mig så känner jag bara att det berör mig inte. Jag vet vad jag kan och vem jag är. Det rubbar inte mitt lugn. Triggar inte igång någon stress. Utan det får ligga där bakom vänstra örat tills det är dax att plocka fram det igen. Hade det varit för ett halvår sedan hade jag varit sänkt vid det här laget.



Jag håller också på att kartlägger min kropps reaktion på kolhydrater med hjälp av kostrådgivar och KBT-coach. Har inte ätit potatis, ris, pasta, mjölprodukter på över två månader. Med resultat att jag inte ätit något godis på hela den här tiden, bara ett par rutor mörk chocklad och hör och häpna inga popcorn. Följer också rådet att ägna mig åt lågintensiv träning för att få kroppen att bränna fett och inte bygga muskler. Vilket innebär stavgång 1 timme varje morgon. Alltså inget springande utan snabb gång. Och vad roligt det är med stavgång. Samtidigt som det är myckewt lättare att gå så blir effekten 30% mer.

Men min kpstrådgivare som är smal som en, jag vet inte vad, och alltid ätit bra mat har ändå högt blodtryck. Ibland kanske man måste acceptera det och medicinera.


2009-07-06 @ 21:55:26

Postat av: Stephan

Här kommer jag med lite positiv info, Isak o sofie har blivt sambo dom flytta in sin egna lägenhet i lördags. En stor etta på 50kvm i Ör i Sundbyberg.Och på Onsdag nästa Vecka åker dom till Grekland (Samos) på två veckors semester.


2009-07-06 @ 23:33:14

Postat av: Marianne

Bla, bla bla...när jag läser mitt inlägg från igårkväll så är det just det jag känner...bla, bla bla...bara pratar vitt o brett om mig! Typiskt mig. Vilken EGO jag är.

Det var ju du som behövde uppmuntran.

Om du bara kunde inse vilken fantastisk, underbar kvinna/mor/hustru/vän du är. Och det har ingenting att göra med vad du presterar utan att du är DU.

Du är den bästa Druvan. Oavsett ryggont och högt blodtryck.



Får jag ge dig en liten hemuppgift? Sluta att tänka och säga MÅSTE. Lura istället hjärnan med att säga VILL. Istället för att tänka "jag måste dammsuga nu" tänk "jag vill dammsuga nu för jag kommer att må så bra efteråt när det är nystädat".

Måste är ett ord som borde utrotas. Det ligger bara som en börda på våra axlar.




2009-07-07 @ 10:49:56

Postat av: Mari

Hej, vad mycket klokt Ni har att säga här!

Tar till mig det där med måste och vill. Hade glömmt det och själv kommit in i måste tänkandet. Från och med nu är det, jag vill.

Höredu vindruva, käka dina tabletter, lägg av med gnället och skynda dig hit.

Jag saknar dig och längtar efter dig. många, många kramar.


2009-07-07 @ 11:34:05


Skriv gärna något !

Vad kallas du för ?
Vill du vara ihågkommen ?

Lämna gärna din E-postadress ! (Jag håller den hemlig)


Har du en Blogg ?


Här kan du skriva vad du tycker och tänker !

Trackback
RSS 2.0