Livet är viktigt !!


Det gäller inte bara mitt liv........


För en vecka sen var jag för första gången till Plasmacentrum här
i Aachen för att kolla upp om jag är en bra givare.
Det var då jag fick vetskapen om mitt höga blodtryck som läkaren
blev lite bekymrad över och sa "att det här måste vi hålla koll på"....
(För som vissa av er redan vet så går jag definitivt inte till läkaren
i onödan och kollar upp sådana saker......illa illa......jaaa kan tyckas,
men mitt förtroende för läkare och dess ingrepp är väldigt stukat
eftersom min diskbråcksoperation inte blev bra.....
......ja ja det är en annan historia....nu till dagens händelse)

Det höga blodtrycket till trots så fick jag ändå

grönt ljus   från honom vad alla ifyllda papper beträffade
och hans läkarkontroll, men jag har ju ännu inte fått svar på
blodtagningen, men hoppas förstås att det är ok även där.
Mitt järnvärde var bra, låg på 13,4.
Idag har jag min första tid för givning så jag håller som bäst
på att dricka en hel mängd med vatten nu för att vara väl förberedd.



Lånad bild från nätet.


Jag har mången gång tänkt att jag ska antingen börja ge blod eller
bli plasmagivare, men inte vågat ta steget till det.....lite pipplig e´jag allt.
Min mamma har i många år varit en hjälpande hand först vad blodgivning
beträffar och sen övergick hon till att lämna plasma på slutet, så det första
intresset har ju naturligtvis kommit därifrån.
Men det är faktiskt Cattis som har lockat in mig till att ta mig i kragen
att verkligen göra det. Tack gumman !!!

Så idag mitt på dan kan ni ju ägna en och annan tanke till känsliga mig
för då kämpar jag nog med att inte tuppa av där i stolen   


Är du blod- eller plasmagivare ???



Dagens ord:
Vi mår bra av att vara generösa.
Öva dig på att vara generös idag.


Kärlek till er alla




/ Druvan







Kommentarer
Postat av: Tobbe

Lycka till,

Och foersoek att inte slaeppa ut allt vatten du dricker nu under plasma givningen :-)



Hepp


2009-05-13 @ 09:22:07

Postat av: Farmor på stan

Tyvärr får jag inte bli blodgivare på grund av diabetes sedan35 år tillbaka. Men Sven-Olof var blodgivare han hade en blodgrupp som bara 5% har hans blod gick till någon nyfödd på natten efter.

Går på alla grupper jag tror att det är ungefär 5%.



Kramisar och jag tänker på dej.



Oma in der Stadt


2009-05-13 @ 11:15:28

Postat av: Ritva

Jag har varit för feg, hatar sprutor och stick som närmer mig.

Bra att du har tagit steget.

Får man någon ersättning i Tyskland?


2009-05-13 @ 16:29:42

Postat av: Tobbe

Halloj,

Var aer druvan ?

tuppade hon kanske av hos plasman ?

Hepp


2009-05-13 @ 16:37:26

Postat av: Cattis

Hej svejs

Jag har gaatt 3 gaanger och gett plasma nu och tredje gaangen faar man veta sin blodgrupp...saa nu vet jag att jag har AB positiv... Har hört att den är väldigt ovanlig...var det den Farfar hade?

Och en fraaga till Ritva, du som kan det där:

När jag har AB kan jag väl faa blod ifraan vem som helst, fast bara ge till dem som ocksaa har AB eller hur?

Ville bara veta lite...

Har även hört att Jesus hade blodgruppen AB...fast man kanske inte ska ta den informationen saa allvarligt ;)

Hälsningar Cattis


2009-05-13 @ 17:29:39

Postat av: Cattis

Man faar förresten mellan 150 och 200 kr varje gaang man ger plasma...

Blod är antingen helt utan ersättning eller saa faar man prsentkort ifraan olika affärer eller wellnessprogramm.


2009-05-13 @ 17:31:41

Postat av: Ritva

Grattis Cattis. Du har, som jag det bästa blodgruppen: AB+. Du har helt rätt.Vi kan ta mot allas blod men vår blod kan bara ges till dem med samma grupp.Du har pluggat ordentligt dina biologi läxor. Vår lilla tös har också AB+.

Du är duktig som börjat med plasmagivning redan i din ålder. Hur går det med körkortet?


2009-05-13 @ 21:46:22

Postat av: Farmor på stan

.Hej Chattis Farfars blodgrupp kommerjag inte ihåg men Ritva vet det kanske hans blodgrupp gick till alla. Kanske O- någonting

gruppen finns bara 5% av den Av Sveriges befolkning. Han fick inte lämna plasma för det behövdes hans blod.



Tusen kramisar


2009-05-14 @ 21:55:40

Postat av: Farmor på stan

.Hej Chattis Farfars blodgrupp kommerjag inte ihåg men Ritva vet det kanske hans blodgrupp gick till alla. Kanske O- någonting

gruppen finns bara 5% av den Av Sveriges befolkning. Han fick inte lämna plasma för det behövdes hans blod.



Tusen kramisar


2009-05-14 @ 21:56:03

Postat av: Ritva

Det stämmer att O - kan ges till alla.


2009-05-15 @ 22:31:30


Skriv gärna något !

Vad kallas du för ?
Vill du vara ihågkommen ?

Lämna gärna din E-postadress ! (Jag håller den hemlig)


Har du en Blogg ?


Här kan du skriva vad du tycker och tänker !

Trackback
RSS 2.0