Mums......


Har jag förresten berättat för er att jag tycker om att vara kreativ..??
Kan nästan tro det va´
Man kan vara kreativ på en mängd olika vis och alldeles nyss
svängde jag ihop en deg och skapade dessa underverk.
Doftar härligt....smakar underbart gott !

Tänkte jag kunde låta er prova mitt goda bakrecept.
Här kommer det så medans ni läser kan ni plocka
fram ingredienserna och starta baket....det lönar sig,
jag lovar.......




50 g jäst
5 dl vatten
1/2 dl olja
1 1/2 tsk salt
2 msk sirap
3 dl rostade solrosfrön
6 dl rågsikt
7 - 8 dl dinkelmjöl

Gör så här:

Värm vattnet till 37 grader. Smula jästen i en degbunke
och rör ut den i lite av vattnet.
Tillsätt resten av vattnet, olja, salt, sirap, solrosfrö, rågsikt
och det mesta av dinkelmjölet.
Arbeta till en smidig deg i några minuter.

Låt jäsa övertäckt i ca 30 minuter.

Knåda degen och dela den i två delar och rulla ut varje del till en längd.
Skär varje längd i 9 bitar och rulla till släta bullar och lägg dem på en plåt.

Låt jäsa under bakduk ca 45 minuter. Bullarna ska vara väljästa.

Pensla med kallt vatten och grädda mitt i ugnen i 250 grader ca 10 minuter.


P.S. Från början stod det att det skulle vara vetemjöl i receptet,
men eftersom jag behöver tänka i den nyttigare banan så bytte
jag helt sonika ut det till dinkelmjöl istället......puuuurfekt skulle
jag vilja påstå att det blev. D.S.



Lycka till med baket !!



Hade inte mer på hjärtat just nu.....

Tjing Tjingalong / Druvan





Kommentarer
Postat av: Bir

Det där såg mycket gott ut.

Rostar du solrosfröna själv eller finns det färdigrostade att köpa?


2009-05-27 @ 22:26:01

Postat av: Vindruvan

Klart att jag rostar dem själv =)


2009-05-27 @ 22:42:03


Skriv gärna något !

Vad kallas du för ?
Vill du vara ihågkommen ?

Lämna gärna din E-postadress ! (Jag håller den hemlig)


Har du en Blogg ?


Här kan du skriva vad du tycker och tänker !

Trackback
RSS 2.0