Har överlevt plasmagivningen...men...


......det gick väl inte direkt strålande  





Till det positiva hörde att alla prover som var tagna
på mig förra veckan var väldigt bra och jag fick
kommentaren från den kvinnliga läkaren att
"så här ska det se ut"
Äggviteprovet, hemmaglobinet osv........är toppen !
Det betyder att jag har möjlighet att lämna plasma
2 ggr / vecka, dock inte mer än 38 ggr på ett år.
Jättebra tänkte jag, ska göra mitt bästa på den fronten.
Men ibland går det inte som man har tänkt sig.
Till det negativa hör.....

Jag fick tillträdelse till plasman idag av den kvinnliga läkaren
även fast mitt blodtryck fortfarande var för högt.
Spänd inför vad som väntade mig tog jag plats i stolen.
Förklarade för tjejen som skulle sticka mig vart det möjligen
fanns en ven att finna i min arm, (fick jag veta förra veckan),
man har väl koll på venerna i kroppen...
Var förstås inte lätt att hitta den bara genom att känna på armen,
2 st syrror stod vid min sida för att hitta den, men icke, den ena säger
- jaaaa, det är bara en lyckoträff om jag hittar rätt här !!!
Hur känner jag mig då..??
Så här.....



Första försöket träffar rätt........puuuuuuuh turen var på
min sida den här gången i allafall.

För att göra en lång historia kort.....
så reagerade min kropp med att kollapsa (chefläkarens uttryck)
Här kan man snacka om att åka berg o dalbana i kroppen.
Från högt blodtryck till blodtrycksfall.
Ska det vá så här påfrestande att lämna plasma satt jag och tänkte.
(viktigt att notera: normalt är det naturligtvis inte så här besvärligt)
Det var många turer kring mig kan jag säga, lyckades nästan hela
vägen fram till slutet och jag kände mig positiv....hade bara 100 ml
kvar att lämna och det är då chefsläkaren dyker upp och undrar hur i
hela friden jag mår, jag såg garanterat blek ut, men vid det tillfället
tyckte jag att jag hade återhämtat mig "rätt bra".
Jag svarade att jag mådde "bra".
Han kontrade med, när han mätt blodtrycket igen, att vi måste avbryta
lämnandet pga min hälsa.
Han var skit-sur över att den andra läkaren släppte in mig
överhuvudtaget för att lämna plasma när hon såg mitt höga tryck.
Mitt besök varade från kl.11.30-14.20 då kan ni ju räkna ut själva
att jag inte var ett normalt besök, när ett normalt besök tar 1 timme högst.

Fick stränga order om att kontakta min husläkare för att gå dit
imorgon och kolla upp blodtrycket.
Så då vet ni vad jag gör i morgon

Tur att personalen var hur gulliga och hjälpsamma som helst,
det gör ju att jag kommer att våga mig dit igen trots det som
inträffade idag....dock inte nu 4 veckor framöver eftersom min
hälsa går före.

Jag vill nu inte att min berättelse ska avskräcka er från att börja
med blod eller plasma givning.
Gör en insats för andra människor om du kan !!!!
Det är viktigt att förstå att förmodligen ligger det ett problem bakom
mitt höga blodtryck som först måste kollas upp och åtgärdas.
Jag har känt mig konstig på sista tiden, nästan som en svid och
brännkärring ni vet, alla möjliga krämpor hit och dit, men när även
hjärtat gör sig till känna då förstår till och med jag att jag måste
till läkaren. Ville bara invänta vad proverna sa och om det höga
blodtrycket höll i sig idag också.

Ja så kan det va´ ......
men så fort jag är tillåten att lämna plasma igen så kommer jag
att göra det.......
"ingenting kan stoppa mig, de kommer hitta mig som död"


Nu har jag pladdrat en lång stund och dessvärre om "sjukdomar"
Sorry folks !!



Kram till alla och envar !

Tjingeling / Druvan




Kommentarer
Postat av: Ritva

OJ, vilken dag det blev för dig. Hoppas du mår bättre. Nu kanske du gör som jag har skrivit. Lite tjatig måste man vara.

Facebook började med en hemlig grupp och sedan hände det något och jag hittade massa vänner.


2009-05-13 @ 21:49:35

Postat av: Marianne

Tur att det fanns en bra läkare på plats som tog tag i ditt höga blodtryck. När det av en händelse upptäcktes att jag hade högt blodtryck för några år sedanh fick jag order att gå och ta blodtrycket en gång i veckan under fyra veckor. Var det fortfarande för högt skulle jag kontakta läkare. Detta var i samband med att jag hade bett om remiss för mina sömnstörningar (jag tänker på dina nattvandringar). När det väl upptäckts att jag hade svår sömnapné som jag då fick hjälp med blev blodtrycket ganska snabbt normalt och som bonus viktnedgång. Under de senaste åren har det inte funkat bra med min CPAP och jag har under bara ett halvår ökat 14 kg i vikt.

Så Druvan viktproblem (hur man än kämpar), sömnstörningar, högt blodtryck hänger ihop. På Sofiahemmet där jag går på årliga kontroller för sömnapnén säger dom att när man inte sover ställer kroppen in sig på att spara energi.


2009-05-14 @ 08:53:10

Postat av: Tobbe

Daer ser man hur det gaar naer inte jagaer hemma.

druvan skall inte pyssla med saanasaker naer inte jag aer hemma och kan ta hand om dig.

Kan meddela alla oroliga att Druvan maar bra just nu.

Hepp


2009-05-14 @ 08:59:37

Postat av: Farmor på stan

Ja jag var och såg Olle med hans klasskamrater på teatern i tisdagskväll dom var jättebra Olle som är så tystlåten var verkligen tydlig och högljud. Jag sa åt Stephan att det var riktigt bra (spelade bra) så säger Stephan att dom har ju gått i 3 år för att lära sig. Hoppas det var någon teateragent där då hade Olle fått en roll genast.



Tusen kramisar



Oma in der Stadt


2009-05-14 @ 14:10:11

Postat av: Bir

Jag lämnade plasma i ett par år. Det kändes jättebra att kunna ge till dom som behöver.

Sista gången jag lämnade hände ungefär samma sak för mig som för dig. Jag fick värdens blodtrycksfall. Narkosjouren kom i racerfart på sin sparkcykel ,jag vaknade som tur var.

En av tjejerna som jobbade på blodcentralen erbjöd sig att skjussa hem mig, men det behövdes inte för min svärmor kom just och skulle lämna plasma, sen kunde hon skjussa hem mig.

Det som var mest snopet var att jag skulle ha jobbat kväll, men jobba var inte att tänka på.

Jag ville inte offra en karens dag. Jag minns att jag tjafsade både med min chef och med facket, men vad jag kommer i håg fick jag ingen ersätting utan det blev en sjukdag utan betalning. Sen dess har jag varken lämnat blod eller plasma.

Ett tips: Drick massor innan inte bara vatten utan tex. juice och cykla inte fram och tillbaks till stan som jag hade gjort den där förmiddagen.


2009-05-14 @ 20:18:28

Postat av: Mari

Vad du håller på druvan! Ta väl hand om dig. Ta nu för f-n och kolla upp ditt blodtryck. Försökte för många år sedan (då vi båda var bosatta i sthlm) att bli blodgivare men de ville inte ha mig. Sedan har det inte blivit.


2009-05-14 @ 20:27:52

Postat av: Marianne

Hej Druvan

Hur är det? Har du blivit undersökt för ditt höga blodtryck?


2009-05-15 @ 08:43:33


Skriv gärna något !

Vad kallas du för ?
Vill du vara ihågkommen ?

Lämna gärna din E-postadress ! (Jag håller den hemlig)


Har du en Blogg ?


Här kan du skriva vad du tycker och tänker !

Trackback
RSS 2.0