För er som gillar GI-mat......



Ibland är det rent omöjligt att komma på vad man ska äta.
Jaaaa, eller hur ???? Det känner ni säkert till i alla familjer.
För mig var det inte så omöjligt just den här dagen
eftersom jag har varit duktig och förberett matsedel.
Men det är inte alltid som det är så bra......
.....då får jag allt lov att gnugga mina grå   en stund.


Jag tänkte i allafall vara snäll och ge er ett underbart
mattips, för det här var riktigt gott vill jag lova......
Det hinner ni förstås inte fixa till nu ikväll, men en annan dag kanske.

Här kommer.....
Dagens mattips :






Köttfärslimpa med varm bönsallad:

500 g nötfärs
1 ägg
1/2 dl grädde
1 vitlök
kött & grillkrydda
salt & grovmalen svartpeppar
200 gr rökt skinka
1 burk svarta oliver (utan kärna)
....jag skippade oliverna eftersom alla inte gillar det.
1 paket mozzarella
olivolja
1/2 kruka basilika

Varm bönsallad:

1 burk kidneybönor
1 burk cannelonibönor
1/2 kruka basilika
1 ask cocktailtomater
(jag tog vanliga tomater och skar i lagom stora bitar)
2 msk olivolja
1 msk balsamvinäger
salt & peppar


Sätt ugnen på 200 grader.
Blanda nötfärs, ägg, grädde, pressad vitlök, salt och peppar i en skål.
Strimla skinkan och hacka de eventuea oliverna.
Riv mozzarellan.
Häll lite olivolja i en ugnsfast form.
Forma köttfärsen till en avlång limpa.
Gör en grop längs med limpan och lägg i skinka, oliver och mozzarella.
Strö över hackad basilika och fyll igen gropen med köttfärsen.

Häll av vattnet från bönorna och skölj dem noggrannt.
Hacka basilikan och lägg i en skål.
Tillsätt bönor, tomater, olivolja, balsamvinäger, salt och peppar och blanda om.
Fördela bönblandningen runt köttfärslimpan och ställ in i ugnen i ca 25 minuter.

......mmmmh.......



Jag lovar er....det är kalasgott.....har ju precis provat !


Du får JÄTTEGÄRNA dela med dig av något gott recept också.
Det är alltid kul att få nya tips på maträtter att laga.



Kram / Druvan







Kommentarer
Postat av: Cattis

Jätte GOTT!!! =)))


2009-09-16 @ 20:16:48


Skriv gärna något !

Vad kallas du för ?
Vill du vara ihågkommen ?

Lämna gärna din E-postadress ! (Jag håller den hemlig)


Har du en Blogg ?


Här kan du skriva vad du tycker och tänker !

Trackback
RSS 2.0